i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

definitionen av en bra dag

Publicerad 2015-01-16 12:42:40 i Allmänt,

Det är en bra dag när man har krafter att sköta sin hygien själv. När man klarar av att duscha och klä på sig efter en tid då man varit sämre en vanligt.
Det är också en bra dag när man orkar bereda sig något att äta.
 
Vad som är en bra dag ser olika ut för person till person och även från dag till dag. Det är en alldeles särskild känsla att klara av saker som är helt naturliga och som sker utan större eftertanke och ansträngning.
 
Alla dagar har sina egna utmaningar och jag får välja och vraka bland dem för att se vilka prioriteringar jag ska göra. Och det handlar varje dag om vad jag vill, behöver och måste klara av och orka. Det är viktigt att prioritera rätt när man endast har mellan två till max fyra timmar per dygn då man kan och klarar av att vara aktiv och göra något annat än att sitta eller ligga i soffa eller säng. 
 
Det är inte många timmar då en människas önskningar och göromål ska hinna utföras. Om jag håller mig inom denna tidsram så fungerar vardagen och livet ganska smärtfritt. Det är när jag går utanför och pressar mig genom att ha en kvällsaktivitet som innebär att åka hemifrån eller om jag väljer att ha en heldag utanför hemmet, som allt faller samman. Men man måste göra det också ibland eftersom det ger livskvalitet även om det ska  betalas tillbaka.
 
Och idag har jag alltså orkat duscha OCH klä på mig riktiga kläder istället för pyjamaskläder. Det känns som en bra start på helgen. Och jag ska verkligen försöka att gripa tag i ett halmstrå och ta mig tillbaka upp på banan igen. Det är inte roligt att vara ledsen och känna olust och jag vet att det hänger på mig att förändra läget, inte på någon annan.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela