i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

om att orka

Publicerad 2015-02-13 11:14:38 i Allmänt,

Som motvikt till veckans riktigt usla dagar så har jag en bra dag idag, so far. Det är gott när det jag känner i kroppen då jag slår upp ögonen, är att jag är utvilad, inte har så ont och att det är lätt att röra mig.
 
Passade på att duscha när jag kände att kroppen höll. Tvättade dock inte håret eftersom det skulle vara att utmana ödet och riskera kraschlandning innan klockan blivit tio på fm.
 
Jag tänkte också att eftersom jag var på fötter så kunde jag plocka upp kläder som låg på stolar och golv, sortera det och placera i tvättkorg resp tillbaka till garderoben.
Fick även på mig lite paltor som inte hör till kategorin pyjamas.
 
Inte ens det att jag behövde sätta på en ny panna te försvagade mig eller att jag medan teet puttrade på, tömde den halvfulla diskmaskinen och slängde in de få tallrikar och bestick som låg i vasken.
 
Det blev också en knäckemacka till frukost och med nyborstat hår och smulor på hakan så funderar jag på helgen.
 
Alltså en bra dag så här långt och jag har förmågan att känna mig hoppfull och låta känslan sprida lite glädje och frid inom mig.
Känner att den stora gråten inom mig inte tar så stor plats idag. Jag ska göra vad jag kan för att behålla det så.
 
Men jag vet att så som det är nu, så bidrar det till att det är svårare för mig att hålla igång den positiva glöden. Kasten är så snabba och jag hinner inte alltid med att använda huvudet så som jag lärt och som jag vet gör all skillnad. Jag ser för tillfället på mig själv som en ganska sorgli g figur. En figur som faller samman för minsta lilla och som inte har särskilt mycket trevligheter att tillföra. Det jag känner inombords visar sig naturligtvis på utsidan.
 
Jag samlar mina krafter att vara trevlig och social när så det krävs då jag träffar folk. Förutom på söndagarna då Martin och Therese kommer hem och äter middag och vi umgås. Då blommar jag.  Det är så roligt och jag mår så bra av dem. De timmarna skänker så mycket glädje och för en kort stund så kan jag låtsas som att allt är så bra som det känns.
När min Kajsaflicka ringer mig så sjunger mitt hjärta. Det är underbart att lyssna när hon berättar om allt det fina och roliga som händer i hennes liv nu.
 
Men annars så är jag nog allt en ynklig och sorglig figur som mest tråkar ut den som står mig närmast här hemma. Magnus som inte vet vad han ska göra med mig.
 
Men nu stundar helgen och en glad upplevelse och stund leder lätt till flera. Jag måste fokusera på det och fortsätta göra min dag så bra som jag förmår och så länge kroppen håller.
 
Gråta får jag göra en annan dag
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: maria

Publicerad 2015-02-13 11:51:14

Du är toppen på alla dess sätt och alltid oavsett din dagsform :)

Svar: tack söta du <3
Annika

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela