i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

Black Friday

Publicerad 2014-11-27 10:25:02 i Allmänt,

And off he goes.....ja då sitter Magnus på tåget ner mot Småland nu. Om allt hade varit som vanligt så hade han och jag suttit i bilen och varit ungefär i Södertälje just nu. Vi hade haft en drygt fem timmars resa framför oss och jag hade känt stor förväntan inför helgen, med barndop och att träffa familjen i Ljungby.
 
Men nu är det inte som vanligt eftersom han sitter på tåget och jag sitter hemma i soffan. Det var längesen jag behövde ställa in ett "större" evenemang pga sjukdom. Och man kan ju kanske tycka att en sittande resa i bil inte skulle vara så jobbig. Eller att ett barndop ju inte tar så lång tid, så det borde man kunna bita ihop inför.
 
Men så är det ju inte. 50 mil i bil gör mig galet dålig. 5-6 timmars oväsen i form av motorljud, susningar, brummande som inte ger hjärnan en sekunds vila. Dessutom så brukar vi dela på körningen och det tröttar ut ännu mer att vara fokuserad på det under flera timmar. Det kostar mig minst två dagars återhämtning på plats för att jag ska orka träffa folk och ens göra något.Och sen ska resan göras hem och då börjar allt om.
 
Förr trotsade jag kroppen och vi kunde åka ner för bara en helg, fredag till söndag. Men det har vi slutat med eftersom jag blir så sjuk. Jag måste ha tid att vila upp mig vid ankomst, ha ork att träffa familj och vänner och sen inte vara för trött när vi återv änder hem. Denna helg skulle det bli annorlunda, en dag extra och tid innan dopet. 
 
Det får bli en resa ner efter jul istället och då under kanske en veckas tid.
 
För att jag ska ha lite hjälp nu när han är borta så har ju min son tagit eftermiddagarna ledigt idag och i morgon och kommer då hem för att titta till mig och hjälpa mig med det jag behöver. Och det ser jag fram emot. Jag har inte haft så mycket egentid med min son på många år. Bara han och jag då vi umgåtts, pratat och bara varit. Det var jag noga med när barnen var små, att jag ofta hade stunder med bara ett av dem och vi var tillsammans utan det andra syskonet. 
 
Idag ska jag fortsätta vilandet men ändå iordningställa advent som snart är här. 
 
I Amerika så förbereder sig min syster på att åka till sin mans familj för att fira Thanksgiving. Det är ju om möjligt en ännu större högtid för Amerikanarna. Och i morgon är det Black Friday. Jag vet inte varför den kallas så och den som är nyfiken kan säkert hitta info på nätet.
 
Men i alla fall så är morgondagen den i särklass största shoppingdagen i hela landet. Det är då folk går man ur huse och handlar, priserna dumpas och folk köar och köar och trängs.
Syrran berättade att förr, inte så långt tillbaka i tiden så öppnade affärerna som vanligt på fredagmorgonen. Men tack vare att man har doorslammers med löjligt låga priser till de första 100 exen av tex en tvapparat så började folk att köa i ottan.Man började att öppna tidigare och folk köade ännu tidigare. Ochsnart satt folk utanför affärerna klockan två på morgonen.
 
Men så tänkte någon till och blev lite finurlig, ja ni hör ironin va, och kom på att varför ska folk ens behöva gå och lägga sig för att stiga upp och börja köa.
 
VI ÖPPNAR AFFÄRERNA REDAN EN MINUT ÖVER MIDNATT!!!!!!  Då kan folk fira thanksgiving men inte gå och lägga sig utan istället ge sig iväg till köpcentrumet och HANDLA!!!!!!!!!
 
Det är så det blir när folk inte kan låta bli att konsumera. Nyss visade Elgiganten sin reklam på tv och jag blir förbannad när jag hör dem säga att i morgon startar Black Friday. Seriöst, hur många här hemma vet vad det är och varför?
 
Jag är inte den som provoceras av julhandeln och säger att det är dens fel att julen är så stressig och därför tycker illa om julen.
Jag väljer ju att inte delta i den. Min julhandel består av en eller två julmarknader, inköp av klappar via nätet och nåt besök hos blomsterhandlaren om inte mataffären har julblommor.
 
Här hemma klagas det högljutt över all stress. Över att man inte hinner fira julen som man egentligen innerst inne vill. Man suckar över att man inte har tid med barnen...etc etc.....ja ni har alla hört det.
 
Men vad är det för sjuk dubbelmoral när man lydigt gör som tv säger. Kliver upp på juldagen och ger sig iväg till handelsplatserna och HANDLAR?
Vad är det att gnälla över när man inte ens kan fira jul i lugn och ro? Ta de tre dagarna av ledighet och göra nåt bra av dem. Det är förhållandevis en liten grupp människor som arbetar på julen. De flesta är lediga. Men ändå så kan man inte vara det och koppla av. Utan man måste konsumera och svettas tillsammans med tusentals andra i affärer. I en hets som är värre än själva julhandeln.
 
Jag förstår inte klagandet och sen att agerandet uteblir. Jag förstår inte människans ovilja att göra något åt det som man klagar, gnäller och känner mest missnöje inför.
 
I år har både Ikea och Åhléns bra reklam. Två företag som agerar och förhoppningsvis går budskapet fram, även om det kommer från två stora affärskedjor som lever på folks konsumtion.
Men deras budskap i år är att inte jaga julen. Utan faktiskt att hinna göra så lite som möjligt på så lång tid som möjligt.
 
Och eftersom vi lydigt gör som tv och tidningar säger så kanske några vaknar ur sin bubbla och börjar fundera på vad de håller på med.
 
I veckan läste jag att en kvinna efterfrågade tips på hur hon skulle ändra julen. För som hon sa, så hade hennes tre pojkar fastnat i hysterin dyra julklappar. De skulle bara ha och ha, sa hon och efter en månad var allt trasigt eftersom de inte var rädda om någonting.
 
Jag säger bara, som man bäddar får man ligga. Det är knappast barnen som fastnat utan föräldrarnas hjälp. Men det klokt av henne att vilja bryta trenden och därför bad om hjälp hur hon skulle göra det utan att barnen skulle bli arga och besvikna. 
 
Det är lite som när förtvivlade föräldrar säger att deras barn bara äter chips och ostbågar och vägrar äta mat. Och barnet är 2,5 år!!! och jag undrar vem i hela världen handlar hem och ställer fram? Knappast det lilla barnet. 
 
Jag hyser ett gott hopp om människan, oftast så gör jag det. Och jag tror nog att de flesta är smarta nog att ordna sina liv så som de mår bäst av att leva. Men var kommer allt gnäll och missnöje ifrån?
 
Idag har jag en bra dag, benen håller något bättre och känner mig energifylld. Så nu ska jag adventa lite  :-)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela