i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

Skyll sig själv...

Publicerad 2014-05-20 14:34:23 i Allmänt,

 
 
 

Om man är funktionshindrad och bor nånstans man inte trivs eller att det inte funkar pga ens handikapp. Så får man inte själv bestämma vart man vill flytta om man senare i det nya hemmet kommer behöva hjälp med bostadsanpassning.

Kort och gott så kan det alltså vara så att min nya hemkommun säger nej till att installera handtag jag kan hålla mig i när jag duschar. 
För det borde jag tänkt på innan jag flyttade till denna lgh, att jag skulle kunna behöva. Och eftersom jag även ansökt om att få ett ventilationshål upptaget i väggen som är en "stor" anpassning kan jag därför inte bara få det lilla, som ett jävla handtag så jag inte slår ihjäl mig om jag halkar när balansen är kass.
Säger de ja till en sak så godkänner de hela lägenheten och kan sedermera inte neka till vidare bostadsanpassning.

Och vad det hela hänger på är att jag trots min svaga sjuka vänstersida, själv valt att bo i en lägenhet som ligger en våning upp. Att jag valt att behöva gå i trappor.
Vad en funktionshindrad person har att välja på är att ansöka om att få flytta och blir då hänvisad till att ta vilken lägenhet som helst i hela Storstockholm, som finns att tillgå. Sen om den ligger i flempan eller tio mil från familj, arbete och vänner det spelar ingen roll.

Man får inte välja själv.

Nu ska jag inte skjuta budbäraren för hon var både snäll och trevlig och beklagade att hon tyvärr måste följa lagen. Och efter vårt samtal så sa hon att hon var tveksam till att jag skulle få avslag men att jag ändå får räkna med att de stelbenta kan tolka och följa lagen och då inte till min fördel.

Jag sa att jag inte skulle komma efter henne ifall hon meddelade avslag utan istället ge mig på toppen, vilket i så fall blir domstol, meddelade hon. Så jag får väl ta den fajten om det behövs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela