i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

Hurra jag fick en diagnos :-)

Publicerad 2014-12-15 18:41:58 i Allmänt,

Jaha, då ska jag avlägga en rapport om hur läkarbesöket avlöpte.

Först tog jag ju upp att synen på högra ögat återigen har försämrats och det ska det ju inte göra. Men dr Fredrik sa att vi skulle köra en ny intensiv kortisonkur.  Att inflammationen på synnerven blossar upp igen tyder på att den första kuren inte tagit så bra som man önskat. Denna gång får jag även tabletter för magen då den tar ordentligt med stryk av kortisonet.  Jag ska ta kuren då jag åker till Kajsa på lördag och blir borta några dagar. Och det är bra eftersom sidoeffekterna av kortisonet gör mig galet pigg och speedad. Det kan passa bra att det kommer när jag är hos henne så jag orkar.

Och att orka åka till min flicka är nåt jag behöver kunna göra nu när jag äntligen är så mycket bättre än jag var då skovet slog till med full kraft.

Vidare så togs det nya blodprover och det beslutades att jag ska sättas på Mabtherabehandling. Då kommer jag åka till sjukhuset var sjättemånad och tanka (via dropp) denna inflammationshämmande medicin, vilket då ska förhindra nya uppkomster av inflammationshärdar ”vita fläckar” i hjärnan.

Och då kommer vi osökt in på röntgensvaret. Det visade att jag har, tack och lov, endast fått en ny vit fläck i storhjärnan. Men det är pga denna nya fläck som jag nu sätts på behandlingen. Det är så att säga, illa nog att ha fått en ny fläck och vi vill inte att fler ska uppkomma.

Jag ska fortsätta med mina gammaglobulinbehandlingar var tredje månad för att hållas frisk i och med immunbristen.

Och ja just det…sen fick jag där i korridoren på stående fot, efter att jag lämnat blod, en diagnos. Dr Fredrik sa att i och med att jag nu fått ett skov till och det på synnerven denna gång så uppfyller jag kriterierna för att diagnostiseras med MS, Multipel Skleros. Fram till nu har det ju varit så att jag både har det och samtidigt inte har MS. Det känns som en enorm lättnad att ÄNTLIGEN efter sju år ha en ordentlig diagnos. För hittills har ju allt bara varit en massa ovanliga termer på neurologspråk eftersom jag insjuknade samtidigt som man fann att jag hade en immunbrist.

Att ha MS är ingen barnlek och det förändrar inget i mitt vardagliga liv att det jag har, numera har ett välkänt namn.Men det förändrar ändå mycket för att på ett enkelt sätt kunna säga vad jag är sjuk i. 

Jag lägger ett par länkar här. Det brukar inte gå att klicka på dem men kopiera dem och klista in i en webbläsare så ska det går att läsa. Det är lite info om MS för den som  är nyfiken och vill veta mer om vilken sjukdom det egentlligen är och vad den gör med kroppen.  

 

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Multipel-skleros--MS/

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=717

 

 

Nu blir det lite vila och varva ner efter eftermiddagens utsvävningar, tack för idag och tack för nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela