i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

Kan man sakna något som man har kvar?

Publicerad 2013-07-03 18:10:02 i Allmänt,

Kan man det, kan man sakna fast man inte förlorat? Kan man sakna personer som de en gång var även fast de fortfarande finns kvar i ens liv?
 
En svunnen tid. Tid som man upplevt, har minnen av och som är passerad.
 
Jag talar om mina barn. Mina älskade barn som är det viktigaste i mitt liv. Två människor som ger mig kraft och som har drivit mig framåt sen de dag då de låg vid mitt bröst.
 
Det är svunnen tid. Snart tjugofyra år har passerat sen jag blev mor första gången. Martin, så väntad och efterlängtad.
Fyra år senare kom Kajsa. Så älskad från första stund.
 
Två människor som jag gett liv åt, burit under mitt hjärta och som hört mina hjärtslag långt innan de andades luft.
 
Ja jag har tagit moderskapet på största allvar och gjort allt vad som står i min makt att fostra två hela människor.
Jag har kämpat hårt med vidöppna ögon för att ge dem färdigheter, trygghet, styrka och mod som jag själv inte hade.
 
Jag har omsorgsfullt packat deras livsryggsäck med allt vad jag tror de kan tänkas behöva för att klara sig i livet och på alla dess irrgångar.
 
Nu många år senare har jag gjort mitt inom fostran och inom omsorgens famn.
 
Fortfarande kan jag ge råd, öppna min famn och trösta. Jag kan fortfarande förmana och mana till eftertanke. Men min tid som den magiska mamman som kunde göra allt bra, är förbi.
 
Jag kan inte längre läka sår, skrämma bort monster under sängen. Jag kan inte längre säga att inga faror hotar och tryggt lova att allt ska blir bra.
 
Jag kan inte ta i famn, vagga till sömns och att blotta närvaron av mig lugnar.
 
Att få ha upplevt denna magiska tid då jag kunde utföra mirakel är en ynnest. En gudomlig gåva.
Att få vara mamma är det största någonsin.
 
Ofta får jag bekräftelse från dem att jag har gjort ett bra jobb. De talar ofta om hur mycket de älskar mig, de skriver meddelande och de kommer hem. Men framför allt så samtalar vi. De berättar för mig om sina liv, anförtror sig åt mig och det går inte att ta miste på glittret i deras ögon när de ser på mig.
Glittret visar mig att de mår bra, att de är tillfreds med sina liv.
De älskar och blir älskade tillbaka. En pojke och en flicka som numera är nummer ett i deras liv.
 
Det finns alltså två människor som valt att älska mina barn, de vill vara med dem och tycker om deras egenskaper och personligheter.
 
Det är en sån lycka i sig att veta att de har kärlek i sina liv. Att de är lyckliga.
 
Men visst saknar jag....
 
Jag saknar de små mjuka armarna omkring min hals
Jag saknar de sov varma små kropparna i pyamas som kryper upp i min famn och mornar sig
Jag saknar de bubblande skratten
Saknar så mycket....
 
Så länge sen som jag läste sagor och sjöng godnattsånger
Så länge sen jag gjorde en play doh, alldeles varm som de begravde sina små händer i
Så länge sen som jag pusslade fyra olika pussel samtidigt för att de låg utspridda på golvet
 
Jag saknar de fantasifulla lekarna, kojbygge under vardagsrumsbordet, bullbak med de små bargarna i förkläde intill mig vid köksbänken. Jag saknar skolavslutningar, de strålande små ansiktena när de kom hem med egengjorda alset från slöjden.
Jag saknar tassande steg i natten efter mardrömmar. Jag saknar feberheta vaknätter vid sängkanten.
 
Under så många år var detta min vardag, liksom den är för alla föräldrar. Vi suckar, är trötta och vi vet inte alltid att ta vara på de dagar vi har.
 
All tid blir snart svunnen tid och den går inte att få tillbaka.
 
Jag har idag två stora barn. De klarar sig själva och är inte i behov av att jag skrämmer bort monster längre.
 
Kvar finns inga sov varma mjuka kroppar som söker mig då de vaknar.
 
Men när jag ser in i deras blick så finns den där. Den finns kvar....blicken som mötte min då de låg i mina armar och var mina babysar.
 
Jag saknar mina små barn och all glädje och alla skratta som jag upplevde med dem då.....
Jag har dem kvar och de gör mig gång på gång stolt över dem.
 
Syskon(kär)lek
 
Jag trodde att tonårstiden var den jobbigaste tiden att ta sig igenom. Allt det där med hormoner och vilsenhet.
Men jag kunde inte ha mer fel. Så här mitt i livet, snart femtio år, så känns vilsenheten ibland större och smärtsammare än någonsin.
Som ung vet man inte vad man har att förvänta sig av livet. Som gammal så sitter man med facit och man vet vad det vill säga att ha ont.
 
Nu är idag och jag har haft ett bra liv. Naturligtvis har det funnits saker att önska i form av trygghet och kanske några färre smärtor. Men ändå. Jag är här och jag är nöjd.
 
Idag kom längtan efter mina barn mig ovanligt nära. Minnen vällde fram och tårar rann. Naturligtvis lyckotårar över allt jag har fått uppleva och över att den stora gåvan att få bli mamma, gavs till mig.
 
Tack, från djupet av mitt hjärta kan jag bara vara så tacksam över mitt liv
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Jikå

Publicerad 2013-07-06 00:02:32

Så fint skrivet!
Samtidigt får jag lite panik, måste njuta! Barn är det finaste vi har, allas våra barn.
Det händer att jag gråter när den stockholmsvita väggen färgas av bläckpennor, inte för att väggen blir förstörd, utan av tacksamhet! (Har kvar en "teckning" på ett köksskåp, för sentimentalt att ta bort.)
Kan inte ens tänka att jag en dag kommer ha ett barnfritt hem igen. Hemsk tanke! Samtidigt som det såklart är det man vill, att det går bra för dom. Att de blir trygga vuxna.
Men, som du skriver. De flesta dagar består i så mycket annat, svårt att aktivt njuta. Men det är väl det som är själva livet! Mitt i smeten med potatismos i håret!

Svar: Jag minns en frukost för många år sen. ungarna gapade och skrek, stök och leksaker överallt och det var allt annat än en njutbar lördagsfrukost med fågelkvitter utanför.Mannen och jag kunde knappt prata med varandra och jag minns att jag suckade inombords och tänkte på hur skönt det skulle bli när de var stora och utflugna.

Men på bara bråkdelen av en sekund slogs jag av insikten att den dag de verkligen var stora och jag satt där i tystnad och skulle njuta av frukosten, så skulle jag sakna livet jag hade då.
Jag skulle sakna ungarnas underfundiga frågor, allt kaos och rörigheten kring bordet. Deras småkiv.
En dag skulle jag sakna plockandet och städandet för med allt det kom ju den oändliga lyckan över att vara i småbarnsåren.
Ha barnens omedelbara kärlek, de otaliga kärleksförklaringarna, möjligheten att skapa magi och vara den bästa, och starkaste och tryggaste i världen.

Det tog bara några sekunder och det räckte för att friden inom mig skulle infinna sig och att jag plötsligt såg på vår frukost på ett helt annorlunda sätt.

Det är lätt att gripas av panik, särskilt nu när "fånga dagen" nästan har blivit ett stridsrop och folk gärna slår ner på en om an ens andas att man är stressad.

Men jag tror bästa medlet mot den paniken är att givetvis sakta ner lite om man känner att man lever ett för hektiskt liv och jämt och ständigt har dåligt samvete. men att skapa minnen och spara dem i form av dokumentation.
Inte allt man gör men de saker man känner betyder något speciellt.
Skriva ner dem i en bok, fota och sen gå tillbaka och läsa och minnas.
Det är de goda minnena som skapar harmoni. för minns man inget gott och stressfritt bakåt så kan man aldrig vila någonstans.

Av minnen får man kraft och energi och man blir inspirerad att återuppleva dem.

För oss blev ju kvällsrutinerna med fika och sällskapsspel, sagor och sång...de bästa njutstunderna och som vi aldrig ruckade på. Dem var viktiga för oss och sen hade vi inga fullt späckade scheman med fritidsaktiviteter för barnen.
Vi gav dem möjligheten till avkoppling och att bara få vara.
Annika

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela