i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

Överkonsumtion

Publicerad 2012-09-11 09:21:01 i Allmänt,

För omkring en vecka sen så hörde jag på nyheterna att enligt en stor vetenskaplig undersökning, minns inte om den var svensk, så hade man kommit fram till att choklad var nyttigt.
Att det skyddade mot sjukdom, minns inte heller om det var sjukdom i hjärtat eller hjärnan, och att det inte spelade någon roll om man åt ljus eller mörk choklad för den ljusa var lika bra.
 
Och eftersom jag inte minns så kan det betyda att jag äter för lite choklad  ;-)
 
Nä men seriöst. Detta var uppe på tv-nyheterna och var alltså på riktigt. Tidigare har man ju sagt att en liten bit mycket mycket fin mörk choklad kan vara nyttig men nu visste man alltså att all choklad var bra.
 
Och det är NU jag börjar fundera och tänker att hur korkade får människor egentligen bli.
 
För jag tänker så här. Allt som växer på vår jord finns här och har funnits längre än oss människor.
Det har funnits tillgängligt för oss att äta av, att bygga med, att lindra smärta med, bota sjukdomar etc.....
 
Basen i dagens medicin kommer från växtriket och ändå så förkastar vi naturläkemedel som kvacksalveri och hokus pokus. Detta är dagens sanning törs jag påstå utan att vara doktor.
 
Vi har kaffebönor, kakaobönor, teblad, marijuana....mängder av olika frön, spannmål, sockerrör, frukter och bär.
 
Och det vore väl skandal om det som finns här inte skulle vara hälsofrämjande för oss.
Och nu talar jag om MÅTTLIGA mängder. T.o.m narkotika och alkohol har i små mängder positiva effekter på människokroppen.
 
Den person som har ett neuropsykiatriskt funktionshinder som tex adhd, kan slowa ner sin hjärna och få den att fungera som en "normal" hjärna. Man slipper impulserna, de snabba intrycken, bristen på koncentrationsförmåga osv med hjälp av narkotikaklassade läkemedel.
Som inte i grund och botten är annat än narkotika. Under kontollerade former kan han/hon fungera väl.
 
Att dessa personer självmedicinerar med diverse stimuli är väldigt vanligt och det är då lätt att det går över styr och blir ett missbruk.
 
Vi människor behöver äta av allt det som växer och finns här. Och det är lite humoristiskt tycker jag att man på tjugohundratalet talar om vetenskapliga undersökningar där man upptäckt att födoämnen som alltid funnits här plötsligt är nyttiga.
 
Men människan kan ju inte vara måttlig. Vi kan inte röka, dricka, äta, göra något med måtta utan måste överkonsumera pga att döva ångest, barndomsupplevelser eller bara ren frosseri och då blir det ju självklart konsekvenser.
 
Balans är nyckeln till allt. Man talar balans i yoga, meditation. Munkar talar om balans och vi behöver balans mellan kropp och själl. Balans i det vi äter.
 
Då funkar vi som vi ska. Att överkonsumera ett födoämne och helt utesluta andra ämnen gör att vi till slut blir sjuka och får brister i antingen kroppen eller i hjärnan.
 
Ja jag vet, jag är fortfarande varken läkare, professor eller vetenskapsman.......jag är bara människa med sunt förnuft och förmågan att läsa och lyssna.
 
Jag säger inte att jag är bättre än någon annan för jag är expert på att överkonsumera och sen sitta och sucka över att tex min kropp lagrat fett för att jag har ätit för mycket och för dåligt balanserat.
 
Sen suckar jag över att det är så himla svårt att göra det som är rätt när man så väl vet vad som är rätt.
 
Men i alla fall. Nu kan vi äta choklad med gott samvete, dricka kaffe och te och stimulera oss med vin för att bli kreativa.
 
Det finns här för oss och människan har i alla tider använt sig av det naturen ger.
 
Titta bara på våra svenska lingon. Är det en slump att de växer på hösten, och innehåller eget pektin som gör dem geleiga och innehåller naturligt konserveringsmedel så att lingonen håller hela vintern och dessutom är fulla av vitaminer som har hjälpt människan i århundraden att klara sig när inget annat vitaminrikt finns att skörda under vintern.
Är det verkligen en slump och har någon av er ens tänkt tanken att lingonen växer i skogen och är ätliga och gratis för oss att ta tillvara och överleva av?
 
Lingon är ett mirakelbär.
 
Och jag hävdar att det är överkonsumtionen som gör oss sjuka, inte det att vi äter och dricker det som naturen gett oss sen vi startade vår vandring här på jorden.
 
Och när jag ändå är igång vill jag passa på att tala illa om alla dessa lightprodukter.
Varför köpa något som ska likna grädde men sen inte ens kommer i närheten av det i smak och konsistens.
Vi köper hellre lightprodukter så att vi ska kunna frossa än äta allsidigt och balanserat.
 
Vi stoppar hellre i oss kemiskt framställda ämnen som människor inte kan stava till och som man inte vet om det lagras i våra kroppar och vilka effekter det får. Vi går på tevereklamen för att de säger att vi blir snyggare, lyckligare, får väluppfostrade barn och snyggare karl om vi köper lättgrädde. Jo vi får ett välstädat hus också.....
 
Hur dumma får vi människor egentligen bli innan vi säger stopp, försök inte lura mig gosse!!!
 
Och sen kan jag av erfarenhet säga att diabetiker inte äter lightprodukter därför att de flesta funkar så att fettet är borttaget men sockret är kvar. Och en diabetiker behöver fettet och därför är det bättre att äta den vanliga maten och reglera sockret med insulin.
 
Ja sådär då är jag klar  :-)  Önskar er en god dag
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Loppan G-sson

Publicerad 2012-09-11 09:32:00

Läsvärt som alltid!

Betr lightprodukter så tackar jag högre makter för att de finns. Tål inte feta produkter och min ulcerösa colon blir inte glad.

T o m nikotin kan vara nyttigt. Det har tydligen framkommit att de har en gynnsam effekt på just ulcerös kolit. Naturligtvis rekommenderar inte läkare att man ska börja röka men ibland funderar man ju på det. Kanske? Njae - Inge gott. Fast chokladcigg kan man ju börja med förstås. :)


Svar: ja chokladcig måste ju vara det ultimata ju..haha...och ja vilken himla tur för dig att det för dig finns alternativ till den vanliga fettet genom lightprodukterna.
Jag har en i familjen som heller inte tål fett utan blir skitsjuk av för fet mat och det är sånt som liksom är vanlig mat för oss men hennes mage tål det inte. och animaliska fetter ska man bara inte tala om.
Finns inte en chans att hon kan äta det.
och det där med nikotin glömde jag bort för jag har ju oxå läst om det att det inte är helt förkastligt i "rätt" mängd och av rätt anledning
Annika

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela