i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

Godis

Publicerad 2012-09-26 10:53:55 i Allmänt,

Jag har hittat ett nytt lakritsgodis som har blivit en favorit.
Det är Malco tror jag som gör dessa påsar. Tre olika sorters lakrits och de jag gillar heter Salmiak Pärlor. Svarta ganska stioa kulor med krispigt "skal" och mjuk salmiak inuti.
 
Jagkan inte äta dem på ett vanlig vuxet och moget sätt utan jag bara måste kasta i mig dem en efter en och tugga tugga så att saliaken kommer ut. Så snart en är svald måste jag ha en till.
 
De är gudomliga för en salmiakälskare som jag.
 
Jag gillar godis, ibland för mycket. Men det stör mig inte så mycket. Jag vet att det finns människor som anser att godisråttor är människor med sämre karaktär än andra och att det är "svagt" att hänge sig åt lustar som att vräka i sig smågodis.
Eller att de som äter mycket godis är lättjefulla onyttiga människor.
 
Men som sagt det bryr jag mig inte så mycket om. Behöver man ha såna åsikter om andra så har man själv problem med större saker än sötsug.
 
Jag har länge tänkt på detta med godis och hur knäppt det egentligen är. Vi säger ju att frukt ät godis, men det tycker vi ju egentligen inte. För är man sugen på godis så vill man inte ha ett äpple tex.
 
Men när man tittar på vad godis ska efterlikna så är det ju nästan löjligt. För i princip allt godis ska likna frukt eller bär.
Det smakar som olika frukter, sött ocvh syrligt. Frukt kommer från naturen och det gör även laktits och choklad som vi ju smäller i oss av.
Godis som kola är gjort av naturliga ingredienser som socker, grädde och sirap.
 
Och smakerna och sorterna varieras i oändlighet men till sist och syvende så är det ändå de frukter och bär som växter och finns i världen.
Hallonbåter, gelehallon, lakrits fiskar, kolabönor, fruktnappar, romerska bågar.........ja det finns ju hur många sorter som helst.
 
De enda smakerna som jag kan komma på som inte ska efterlikna naturens egna är Coca-Cola och bubbelgumsmak.
Resten finns ju att få i naturlig form och som jag i ett tidigare inlägg skrivit. Så ingår både lakrits och choklad i de födoämnen som är nyttiga i måttliga mängder.
 
Jag undrar varför man en gång inte tyckte att det räckte med naturens egna sötsaker utan började med att göra konstgjorda fruktsmaker?
 
Man säger att vi i Sverige är ledande i världen inom smågodiset som man plockar själv och det är ju rätt häftigt att vi är bäst på nåt. Hahahaha
 
Blir inte mer idag, har ett antal skåpluckor i köket som väntar på att befrias från diverse fläckar och stekos.....kul tycker jag inte att det är men det blir ju bra sen. Får se hur många jag orkar inan jag däckar med denna förkylning.
Kanske ska ha i lite ammoniak i tvättvattnet så jag piggnar till och resar näsan  :-)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela