i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

Att man kan bli så arg

Publicerad 2012-02-23 12:24:00 i Allmänt,

Just nu så står mig gråten upp i halsen och jag blinkar hela tiden bort tårarna. Jag skakar av ilska och frustration och vill egentligen bara kasta mig på sängen och gråta en jättestor gråt.
Men det kan/vill/tänker jag inte göra. Om ett par timmars aka jag åka till ögonsjukhuset och träffa doktorn ang den suddiga fläcken i mitt synfält. Äntligen ska det bli av!
Och ang ilskan och gråten så handlar det om nåt jag inte vill dela här, med hänsyn till de inblandade.

Främst med hänsyn mina barn. Och egentligen är jag bara arg men eftersom jag inte är "på topp" när det gäller min hälsa och andra saker så rinner det gärna över och allt svämmar över.

Det är sällan jag blir så här arg och jag gillar inte att bli det av dessa orsaker. Ilska kan vara en mycket stark och kreativ känsla, som man kan använda för att åstadkomma saker man vill. Men i detta fall så är det så att jag slår huvudet blodigt i samma vägg som jag så många gånger gjort förut.

Man borde kanske ha lärt sig, fast mest förundras jag över hur en människa kan stå så helt stilla i utveckling.
Nåväl nog om det. Jag tycker inte om mig själv när jag vill prata illa om någon eller dennes göromål.

En sämre sida av människan men ack så normal och vanlig.

Jag ska som sagt till ögonläkare idag. Jag både hoppas och inte hoppas att de ska ge mig en "diagnos" en förklaring till varför jag har en suddig fläck i synfältet.

Givetvis har jag googlat och de två symptom som stämmer på detta är grå starr och gula fläcken.

Om det är starr så går det att operera, det är bra. Om det är gula fläcken går det inte att göra nåt och försämring är att vänta. Det tar tack och lov många år för sjukdomen är långsam och man blir aldrig helt blind.

Bägge åkommorna brukar vanligen inträffa vid senare ålder än vad jag är. Jag hoppas på......nä jag vet inte vad jag hoppas faktiskt. Önskar bara jag slapp fläcken i ögat som förhindrar mitt skrivande och läsande.

Har även fått väldigt torra men samtidigt rinniga ögon. Hur som helst är det ju bara självaste f-n att det inte räcker med det jag redan har och tampas med.

Jag ser inte fram emot att ta tunnelbanan. Är inte i form för alla intryck, men jag har inget val. Måste ju.

Just nu skulle jag helst av allt vilja krypa ner i sängen, grina lite och sen äta en tallrik glass och se på en bra film. Comfort för fullt  ;-)

Men istället ska jag ta en dusch, måla på ett ansikte så gott det går utan ögonmakeup och fixa hår och klä på mig.
Jag ska mota bort ilskan genom att boosta positivitet till mig själv eftersom jag vet att det inte är lönt att känna som jag gör i detta fall.
Det leder ingenstans och det är bara jag som far illa själv.

Det har ju inte undgått mig att vi numera har en ny tronarvinge. En nyföding.

Jag tänkte lite grann på hur olika Viktoria och Daniels liv som föräldrar kommer se ut mot oss "vanliga"

Och jag drog slutsatsen att det är deras förlust. Inte elakt menat men det som de missar av sina barn därför att de är, dom de är........det är inget jag skulle önska någon.
För visst blir det barnen som får "betala" för att deras föräldrar har det jobb de har och inte själva kan styra och ställa i sina liv. Säga att NU tänker jag vara hemma och vabba för min dotter behöver mig och jag vill finnas där för henne även om hon bara är lite förkyld.

Vi som står vid sidan om ser ju skillnaden i vårat och deras liv och förstår att det som blir deras verklighet och norm....det skiljer sig så mycket från landets befolkning.

Det finns mycket att säga om detta. Jag har inte särskilt ont av att vi har ett Kungahus och kan absolut tycka att det är trevligt.

Men tack och hej för nu....duschen väntar!




Kommentarer

Postat av: S

Publicerad 2012-02-23 21:11:15

Hej vännen. Du vet vad jag tycker om känslor ;-) . Skickar hur som helst en kram...

Postat av: Annika

Publicerad 2012-02-23 21:38:09

Den kramen tar jag glatt emot...och nu är all ilska som bortblåst :-) Jag är så mycket bättre på känslor numera och har ju lärt mig....men nu minns jag inte av vem ;-) att bara de får vara så försvinner de snabbare....

Postat av: S

Publicerad 2012-02-24 10:53:44

Men det är ju naturligt att ha känslor, inte alltid roligt. Ibland är det berättigad att vara arg eller hur?

Skönt iaf att det känns bättre nu :-)



Förresten - tänker ofta att saker händer när det är dags. Fick en bok av dig för ett tag sen - Tröstebok. Av flera anledningar så var det inte rätt tid att läsa då men jag läser den nu. Den är rätt vacker. Tack!

Postat av: Annika

Publicerad 2012-02-24 11:32:34

Ja det var ju nån som lärde mig att använda skallen oxå till annat än att sätta mössan på.....



Och det är så befriande att liksom ha "knäckt" nöten och så skönt att jag själv kan ta mig upp på banan igen när jag kör av. För visst händer det men jag har blivit så bra på att inte stanna kvar utan istället styra åt det håll jag vill vara och som får mig att må bra.



Bra att du gillar boken :-)



Kram....dags för en fika snart?

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-02-24 11:58:28

Det låter inte allt för bra. Men man måste gå igenom det ändå, tyvärr. Men tänk på denna meningen "Om man bara vill något tillräckligt mycket så blir det så"

Postat av: Annika

Publicerad 2012-02-24 12:02:12

Självklart Johanna ska man styra sitt liv dit man vill och viljan kan ju som bekant, försätta berg.



och det är viljan som tagit våra toppidrottsmän och världsartister, dit de är idag. Man kan alltså det man vill tillräckligt mycket.



Vi skulle alla använda oss av den kraften lite oftare :-)

Postat av: S

Publicerad 2012-02-24 20:13:42

Gillar det Johanna skrev, tänker på alkemisten :-)



Ja du Annikus, dags att ses, tänkte samma tanke men du var snabbare som vanligt. Skulle du vilja svänga förbi Liljeholmen nån gång? Vore kul att se dig, är även nyfiken på ditt engageman på spes.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela