i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

Vem ringer på dörren?

Publicerad 2012-02-13 12:57:43 i Allmänt,

Ser ut att kunna bli en stund i solen idag med. Får dock vänta lite till så att balkongen hinner värmas upp. Sen kan jag linda in mig i filten och luta mig tillbaka.

Jag gör inte många knop idag. Orkade dock bre mig en smörgås och äta. Annars är att värma te i micron det mest ansträngande jag orkat den senaste tiden. I matlagningsväg alltså.

Och klätt på mig har jag gjort med. Visserligen bara hobbybyxor och raggsockar å långärmad tröja. Inte klädd för att gå ut eller ens öppna dörren om det skulle ringa på.
Och spegeln har jag inte ens tittat i. Apropå att det ringer på dörren. Jag minns inte senast det gjorde det, utan att jag visste och väntade det.

När man har låst port och bara brevbäraren och städaren går in så blir det inga oväntade besök.
Jo nu minns jag. Det var ju på nyårsnatten kl 01.00 när vi hade lagt oss. VEM i hela friden ringer på vår dörr???

Magnus drog rocken på sig och öppnade och vips så slinker en katt in. Det var inte katten som hade ringt på dörren utan en granne från andra porten. Vi pratar ibland och han kan egentligen inte gå in i vår port för alla är specifikt låsta. Han hade nog gått genom källaren.
Men att han stod där nere i trappan det var märkligt. För i samma stund som katten slank in så sa han till Magnus att här är eran katt.

Vi har ingen katt!!!!  Magnus är ruskigt allergisk mot katter. Och katten var livrädd och sprang och gömde sig.
Magnus efter och så utbröt ett "slagsmål" i hallen. Katten skrek och Magnus svor. Till slut fick han ut katten och grannen glodde fåraktigt.
Vi vet INTE varför han fått för sig att det var vår katt eller var han hade hittat den.

Så slutligen kommer Magnus tillbaka till sovrummet. Blödande armar. Katten hade ju både bitit och rivit honom och det rann verkligen blod.
Och viking som Magnus är så hämtade han en handspritsflaska och duchade armarna....ja han svor då med.....sen plåster på för att inte fläcka lakanen.

Så nyårsaftonsnatten var senaste gången någon oväntat ringde på vår dörr. Katten eller grannen har vi inte sett sen dess.

Och det gör mig faktiskt ingenting.

Men av nån anledning så har jag börjat vänta på brevbäraren. Det är lite drygt en månad sen jag sände in mitt manus och enligt info på förlagets hemsida så tar det ca två månader innan man får svar från dem. Och nu är jag inne på andra månaden och det pirrar lite i magen då och då.....särskilt när jag hör dunket från brevlådan och något landar på dörrmattan.

Jag ber och hoppas och håller tummarna om vartannat. Och då och då emellan så tvivlar jag starkt.....





Kommentarer

Postat av: Jeanette Saari Norlock

Publicerad 2012-02-13 20:13:56

Men tänk, Jag tycker att mig gör det någonting.....

Jag tycker att det är trist att spontan besök har blivit utrotade.

Att kaffe pannna alltid stod på ifall nogon grann tant tittade in, det var normen. Men nu är människor så upptagna att ingen hinner med att bara titta in. Jag saknar det, Jag saknar spontana besök och till och med middagar.

På sommaren, ifall någon tittar förbi, eller om man bara träffas ute i trädgården och plötsligt står man och lagar mat åt sex vuxna och en hoper med barn.....då mår Jag som bäst.

Trist att man liksom inte kan göra det längre, bara ringa på hos någon, eller plötsligt höra dörr klockan och bli positivt överraskad.

Postat av: Annika

Publicerad 2012-02-14 08:32:50

Jameeen det var ju att vi inte sett till varken grannen eller katten som inte gjorde nåt. Självklart e det roligt med spontanbesök och att man inte alltid måste checka i almanackan......jag har den erfarenheten att vilka jag än frågat i min vänkrets, under alla år alltså, så har det oftast varit med ett förbehåll....jag ska kolla almanackan eller...nä det är så mycket nu att jag kan inte......Sällan.. -JA vad roligt, det bokar jag!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela