i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

Jag tänker så här...

Publicerad 2011-10-11 00:38:51 i Allmänt,

Jag tänker så här att ibland är det dags att gå.
Alla har vi ju någon gång i livet tagit avsked av något kärt. En vän, en älskade, ett älskat husdjur, en plats som vi tyckt om att bo på. Vi har kanske tagit avsked av ett arbete vi älskade, en gammal farfar eller mormor. Vi har tagit avsked av olika faser i livet, brutit upp och börjat om på nytt. Och ibland har vi tvingats till ett avsked som sker alldeles för tidigt och på liksom fel sätt. Det är när någon vi har nära plötsligt rycks bort till döden.

Vi vet att avsked hör livet till. Vi vet att avsked gör ont och att avsked betyder slutet på någonting.

Därför så vårdar vi våra relationer och det vi håller kärt. Därför är vi rädda om och tacksamma över allt vi har och tar vara på varje minut som vi får......eller!?

Ja det kan bara varje människa sanningsenligt svara på inför sig själv...om man törs. Jag vet även att vi människor är mästare på att vårda även det som inte är oss så kärt. Och då menar jag vårt förflutna, det som smärtar, gör ont och som man ibland vill ha upprättelse för. Vi vårdar avskeden vi gjort i livet så att de aldrig får läka.

Ja för man kan krasst säga att vi vårdar även det som gör oss ont. Ofta lägger vi mer kraft och energi på det istället för att vårda allt det goda och bra som finns omkring oss.  
Vi vårdar det vi anser oss orsaka vårt trassliga liv, våra trassliga relationer, vår dåliga lön, vår dåliga hälsa och våra glädjefattiga dagar. Vi vårdar stess, oro och gamla oförätter.

Vi vårdar och ger näring till allt det som får oss att må dåligt och känna allt annat än glädje och harmoni.

Vi förmår inte att ta avsked från det och vända det ryggen och gå.

Vi borde ställa oss själva inför allt det som vi anser gör vårt liv till en hemsk och tråkig plats att vara på. Vi borde packa upp våra ryggsäckar på bordet och rada upp allt det vi kånkar på.
Vi borde en gång för alla ta avsked. Vi borde säga att nu tänker jag gå och lämna detta bakom mig.

Vi borde titta på det som gjort oss ont, vrida och vända på det en kort stund för att se vad gott jag kan ta med mig. För det finns alltid något man kan bära med sig och som är gynnsamt och bra för en själv.

Många är säkert de som känner att de liksom sitter fast. De känner att de inte kommer nånvart. Då kan det ju faktiskt vara så att man inte har tagit avsked och släppt det man bör göra för att kunna fortsätta framåt.

Avsked hör livet till och är slutet på någonting men samtidigt så kan avsked innebära att man plötsligt har mer utrymme för det som komma skall.

Så varför inte titta efter vad det är Du inte kan släppa taget om.

Vi kan vända oss om och omsorgsfullt ta adjö av det som varit. Ömt tacka för de erfarenheter man fått och sen säga att nu är det är dags att gå. Vända tillbaka och istället blicka framåt.

Varje minut du ägnar åt att älta det förflutna är en minut du stjäl från din framtid.



Kommentarer

Postat av: Jeanette Saari Norlock

Publicerad 2011-10-11 03:06:01

utan att läsa längre än till frasen, att avsked betyder slutet på någonting, så kommenterar Jag.

Avsked är också början på någonting nytt.

hur gärna vi än vill, hur högt vi än önskar, att vi skulle slippa ta avsked, så är det där ändå, det oundvikliga, att med det avskeded börjar livet ånyo.

Priset kan vara högt, högre än någon skulle önska, men med avskedet börjar också resan till insikt, till att växa.

ja ja ja

hellre skulle Jag ha mina kära här, men Jag måste ta tillvara gåvan de gav mig, gåvan att lära mig och växa. Annars skulle det för mig känns som om Jag slarvade bort, ödslade med deras tid, med det Jag skulle ha lärt mig,låtit mig förbättras av, gåvan de gav mig oundvikligen, att ta livet på större allvar, att inte slösa bort min eller någon annans tid, att aldrig ta för givet det vi har....nu orkar Jag inte mer ikväll Annika, men Jag vet att du förstår och nu åter till att faktiskt läsa resten av ditt inlägg.



I love you all the way to the stars and back

och som Jag alltid växlade med Johan

hur har Jag kunnat g'lömma, var är orden, sorgen och saknade över att ha tappat vår speciella växling av ord går inte att beskriva

Postat av: Annika

Publicerad 2011-10-11 09:43:58

Javisst är det så att ett avsked är början på något nytt. Och visst är det så att av varje avsked så finns det något nytt att lära och ta med sig. Många gånger undrar människor vad det betyder att man lär sig.

För mig är det så värdefullt det jag lär om mig själv. Och jag lär att ingenting består, varken de mest lyckliga eller olyckliga stunderna.

Och därför är det ju så viktigt att vara här och nu och ta allt det man har, tillvara.



Jag lär mig att tiden läker och jag lär mig att om jag vill ha en förändring i mitt liv så måste jag göra den själv.



Förändringen kan bestå i något så enkelt att jag faktiskt kommer till insikt och därför känner mig rikare och lättare till mids.



Insikter är inte att underskatta och de är faktiskt inte så pretantiöst att fundera på vilka avsked man bör göra. Vilket i livet man bör släppa för att komma vidare.



Och när vi talar om Johan så, ja han dog ifrån oss. Vi valde inte avskedet, men jag kunde en dag välja att låta honom gå. Jag kunde försonas med att han var borta och att jag inte kunde ändra det så att han levde igen. Så länge som jag kämpade emot så var allt så smärtsamt i mitt liv.

Jag menar inte att jag inte har ont av saknad och sorg efter honom idag, för det har jag absolut. Men den tar inte mitt eget liv ifrån mig.



Och jag har oavsett hur många människor omkring mig, som dör för egen hand eller andra orsaker, MITT liv kvar och som jag måste ta ansvar för och så länge jag är mamma har jag även ansvar för att finnas här och leva och må bra för mina barns skull.



Det är bara jag som själv ansvarar för min nästkommande minut och alla andra minuter resten av mitt liv. Och jag kan inte leva för de döda eller för alla de oförätter som jag anser att jag drabbats av. Jag kan inte leva med sorg över att jag blev sjuk och jag kan inte leva i smärta över att min barndom lämnade svårläkta sår.



Jag kan bara göra mig själv den tjänsten att leva ett levande och rikt liv för min egen skull och för dem jag har ansvar för.



Därför måste jag ta avsked av det jag måste för att vara här och nu.



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela