i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

Min bror

Publicerad 2011-05-23 12:16:16 i Allmänt,

Jag har tänkt mycket på Johan nu i några veckor. Anledningen är såklart för att årsdagen för hans död är idag. I år skulle han ha blivit 35 år. Och det är så svårt att föreställa sig honom som en vuxen man, för mig är han ju bara 20 år fortfarande. För evigt. Aldrig en dag äldre. Det är omöjligt att tankarna inte snuddar vid hur allt hade kunnat vara idag om han inte hade tagit sitt liv. Det är lönlöst att spekulera men ändå så finns den där, undran över hur han hade mått, vad han hade gjort, hade han haft familj. Skulle han vara lycklig?

Tio år efter hand död skulle han fyllt trettio och jag skrev några rader till honom som jag la tillsammans med blommor på graven den födelsedagen. Ett födelsedagsfirande brukar vara glatt och roligt. Man hyllar livet och den älskade personen som fyller år. Att uppvakta sin bror vid hans grav, tar udden av glädjen. Att uppvakta med blommor vid ett fotografi som förevigat en ung pojkes leende, det där leendet som slocknade och förbyttes till sorg och smärta.....
Det gör så in i helvete jävla ont.

Jag vill inte vara storasystern som idag minns hur jag för fjorton år sen satt och höll hans kalla hand. Som kände iskylan i hans kropp som slutat andas och som aldrig mer skulle lyfta sina armar för att ge mig en kram. Som aldrig mer skulle känna värmen i min hand från hans ansikte och se glittret i hans levande ögon eller höra det bubblande skrattet i mina öron. Jag vill inte vara den storasystern....

Hur gammal jag än blir så kommer Johan alltid att vara tjugo år. Hur mycket jag än har försonats med att han inte längre lever här med oss så gör det så ont idag. Och hur många gånger jag än hyllar livet och är tacksam över allt jag har så fattas han mig alltid. Han fattas mig och det är så tungt att bära hans sorg och smärta över att han inte längre orkade leva. För den bär jag med mig, alltid. Den är mitt osynliga tunga bagage. Det finns ingen tröst i att han numera är bortom smärtan och "vilar i frid" för det är hans liv tillsammans med oss, som räknas.
Det finns ingen tröst i att han inte längre har ont....för den smärtan som driver en människa till att göra det han gjorde, det måste vara värre än skärselden. Och hur kan man trösta sig när den sista känslan i en människa var annat än frid.

Ja jag har försonats för det gav mig frid tillslut. Men försoning betyder inte glömska eller frånvaro av sorg, saknad och smärta. Försoning betyder bara att man resignerar och gör det bästa av den situation som råder och lever efter de "kort som ligger på bordet".
Försoning är en nödvändighet för oss som lever kvar men aldrig att vi glömmer eller slutar ha ont.

Det absolut värsta tänkbara har hänt.Hans röst och skratt tystnade i mina öron. Jag kan inte längre höra dem, hur mycket jag än försöker förnimma och minnas. Det är bara tyst. Jag ser hans ansikte på fotot framför mig men det är tyst i mina öron. Det är bara tyst. Jag gråter förtvivlat och känner det som att jag förlorar honom ännu mer.





Trettio år idag…en vuxen man

Du var tjugo år när jag såg dig sist,

en ung man på livets tröskel.

 

Vart tog åren vägen?

Så många år har passerat utan dig.

Så många år med besök hit till din grav.

Så många år utan ditt skratt, din doft och dina leende ögon.

 

Så många år av smärta och tomhet.

 

Jag tänder ett ljus för dig idag

Det brinner för att du är saknad

Det flammar för att du är älskad

Och slocknar till slut för att du är borta.

 

Du är min lillebror, Johan och jag är din storasyster.

Och jag saknar dig så mycket.

2006

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-05-23 18:48:11

Anki, du måste vara en av de finaste o mest omtänksamma människor på vår jord,

du har humor, du kan uttrycka dej i alla situationer, o du har ett hjärta av guld.

Lyckliga är alla vi som har förmånen att få känna dej.

En stor kram till till en go tjej.

Postat av: Laila

Publicerad 2011-05-23 21:41:16

jag saknar också min lillebror jättemycket, du skriver det jag tänker. KRAM

Postat av: Annika

Publicerad 2011-05-23 22:16:40

Tack Laila, jag vet att du känner det jag känner och vet hur det är. Vi är systrar i sorg.

Tack Anonym för vänliga ord. De känns stora för jag kan inte riktigt "ta in" att det är mig du skriver om. Men jag tackar ödmjukt.

Kramar till er vänliga som tar er tid att skriva till mig och som bryr sig om.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela