i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

Jag och min häxfamilj

Publicerad 2011-08-23 12:23:57 i Allmänt,

Som ni vet så har jag ju en stark drift att uttrycka mig. Jag vill bli förstådd, jag vill att människor ska veta vem jag är innerst inne. Jag vill att människor ska förstå hur jag har blivit den jag är och jag vill i min tur veta samma saker om människorna runt omkring mig. Jag är uppriktigt intresserad av människors historia och vad som lett dem fram till den de är idag.

Vi är ständigt föränderliga. Givetvis så är vissa egenskaper och ståndpunkter bestående. men det mesta är föränderligt och som jag skrivit tidigare. Vi gör saker och fattar beslut idag som vi aldrig drömt att vi skulle göra och kommer att göra saker och fatta andra beslut i framtiden än vi idag tror vi ska göra.

Vi omprövar våra ståndpunkter och våra ideologioer beroende på vad som händer oss på vägen genom livet. Jag tror att alla människor och då menar jag alla......kan förändras både till det bättre och till det sämre. Vi består alla av både godhet och ondska. Det är beroende på vilket vi bejakar, det som växer.

Sen finns det en stor spännvid över det vi kallar sjukdom, galenskap osv. Ja det finns sjuka människor. Jag tror inte alla sjukdomar är medfödda utan kommer pga omständigheter.

Jag tror på godhet och att godheten är starkare än ondskan. Jag tror att vår natur är att vara god. Och så är det nog med alla arter som lever på jorden. Djuren handlar utifrån sina nedärvda instinker och kan ju vara farliga för oss men onda är de ju inte.
Den ondaste är i så fall människan som kan handla enbart utifrån att tillfredsställa sina egna behov, utan tanke på att det kan skada någon annan.

Men åter till att förstå. Jag vet inte om det är de händelser jag varit med om i mitt liv som har gjort att jag bara måste titta på, tex ett illdåd - någon mördar en annan - ur så många olika perspektiv. Visst kan jag läsa och förfasas, döma direkt men oftast så funderar jag mycket kring det jag läst. Jag tänker på de inblandade, vilka de är, varför det har skett. Vad det är som gjort gärningsmannen till den han/hon är. Jag bara måste vända och vrida på allt.
Kanske är det så att det är det som är min personlighet.

När jag ligger på stranden och solar (ligger i skuggan) så sysselsätter jag mig oftast med att iaktta det som sker omkring mig. Vad som utspelas på de olika filtarna, vilka konstellationerna är.....jag räknar ut vilken relation de har till varandra och ofta kan jag konstatera på vilka filtar paren är lyckliga tillsammans och på vilka filtar det råder trassel i förhållandet. Vem som är "herre" i relationen märks även det tydligt. Det märks så väl i hur människor är mot varandra. Tonval, röstläge, vad man samtalar om och om man samarbetar. För på stranden krävs samarbete när man har barn.

Jag tycker detta är jättespännande och Magnus tycker att jag är lite lätt störd. Så för mig har alltså meningen, sitta och titta på folk, verkligen innebörden att jag tittar och iakttar med alla sinnen.

Han tycker även det är lite lätt jobbigt när jag kan förutse hans handlingar eller vet vad han tänker på och ska göra.
Men sån har jag alltid varit och jag kan inte förklara varför. Jag bara vet.

Jag tror jag är en häxa ;-) I alla fall så skulle jag nog uppfattats så och bränts eller dränkts då det begav sig under häxprocesserna här i Sverige.
Tur vi har kommit över det så jag kan fortsätta att känna på mig och veta saker. Jag vet inte hur många julklappar jag har vetat om i förväg. Nån säger glatt - Jag har köpt en julklapp till dig och då på bråkdelen av en sekund så vet jag vad det är och blir sällan förvånad då jag öppnar paketet på julafton. Det är lite tråkigt faktiskt för jag vill ju bli överraskad och vill verkligen inte ta ifrån givaren glädjen.
Och för att inte avskräcka människor att överrösa mig med gåvor så händer inte detta ofta och med varenda gåva jag får. Så ni kan lugnt och tryggt behålla er hemlighet till julafton  ;-) Ha ha...
Ofta kommer det bara till mig att jag ska göra nåt särskilt...tex några siffror som visar sig vara nummer på hästar som springer in. Jag har inte vunnit några stora summor men när jag har en sån intuition, den känns på ett särskilt sätt, så blir det pengar. Eller nåt annat som något inom mig säger jag ska göra.

Det är även sällan lönt att försöka ljuga för mig. Visst kan jag bli förd bakom ljuset men då vet jag om det.

Fast jag känner fler "häxor" är t.o.m släkt med dem. Det är mamma och mina systrar. Vi känner och vet saker på olika sätt. Syrrorna drömmer ofta sånt som är på G och som visar sig slå in. Och mamma hon är knepig på sitt sätt.

När min bror dog så hade jag aldrig känt sorg på det viset förr. Man blir lamslagen och den kris som hans död förde med sig den omkullkastade hela mig och mitt liv. Det har jag berättat om i tidigare inlägg. I alla fall så står man frågandes - Hur ska jag ta mig igenom detta? Och ingen finns att fråga. Men något ledde mig igenom denna kris på sånt sätt att jag kom igenom starkare och helare än jag var innan. Jag visste hela tiden vad jag hade att göra, vilken väg jag skulle gå. Jag hade mitt mål tydligt när jag väl hade fattat beslutet att överleva det.
Och trots många fall och trots att det tog många år, så gav jag mig inte, jag visste vad som väntade när jag var färdig.
Under mina år som samtalsgruppsledare i spes så har jag ofta fått frågan om hur jag klarade det och hur jag visste vad jag skulle göra och jag kan inte svara på det för jag bara visste inom mig. Det fanns bara där som ett klart och tydligt svar på frågan om vad jag skulle ta mig till.

Det var även så att jag i många år innan Johans död hade vetat nånstans inom mig att jag skulle gå igenom detta. När han hade dött så kom det plötsligt till mig, att jag har ju vetat om detta. Jag har vetat inom mig på en avlägsen plats att jag kommer bli tvungen att ta mig igenom sorgen efter min brors död. För jag hade drömt att han dog. Det var inte tydligt så att jag levde med vissheten varje dag, utan det bara fanns där och poppade upp då och då, inte som en oro utan som en visshet.

Nä tänk om jag skulle ta och diska upp disken från mina ungdomar. Jag har på känn att de inte kommer göra det. De har åkt upp till Ljusdal idag för att hämta kläder till Niklas. Han har fått en praktikplats här nere och blir kvar ett tag. Det gläder mig både för hans skull eftersom det har varit svårt att hitta nåt att göra i Ljusdal och jag är glad för deras skull, att Kajsa och han får vara tillsammans.
De brukar diska upp efter sig men igår så gjordes det milkshake och det glömdes bort i planeringen för morgonens resa.

















Kommentarer

Postat av: Jeanette Saari Norlock

Publicerad 2011-08-23 16:02:17

Jag börjar med ett citat, eller ordspråk, vad det nu kan kallas.



An elderly Cherokee Native American was teaching his grandchildren about life… He said to them, “A fight is going on inside me, it is a terrible fight and it is between two wolves. One wolf is evil—he is fear, anger, envy, sorrow, regret, greed, arrogance, self-pity, guilt, resentment, inferiority, lies, false pride, competition, superiority, and ego. The other is good—he is joy, peace, love, hope, sharing, serenity, humility, kindness, benevolence, friendship, empathy, generosity, truth, compassion and faith. This same fight is going on inside you, and inside every other person, too.” They thought about it for a minute, and then one child asked his grandfather, “Which wolf will win, Grandfather?” The Elder simply replied, “The one you feed.”



I respons till det du skrev om godhet och onska. Man blir liksom den man väljer att vara, den som man föder mest.



Angående häxor, så kan man ju kalla det för just det, det gjorde man ju förr, långt tillbaka i tiden.

Eller man kan kalla det intuition, eller att vara lyhörd, att träna sitt sinne att vara emottaglig för även det som inte kan ses eller beskrivas.



För det har ju som sagt hänt mig också, många gånger.

För dig har Jag ju berättat om just vilka, någon gång kanske Jag berättar även för världen.

De inblandade har Jag ju redan berättat för, de vet, men om de sen tror eller ej är ju just det.....är man tillräckligt öppen att vilja, våga tro. Att ta till sig det man faktiskt kan se men inte kan ändå.

Vissa väljer att tro på någonting mörkare, som de som trodde på häxor, för det kan vara för jobbigt ibland att öppna sitt sinne. För då måste man våga möta sig själv, man måste sluta springa, gömma sig.

Lättare då att tro på att det finns större makter, andra som är ansvariga för det goda och det onda.

Postat av: Jeanette Saari Norlock

Publicerad 2011-08-23 16:07:44

och detta i respons till din resa



Your journey has molded you for your greater good.

And it was exactly what it needed to be.

Don't think that you have lost time.

It took each and every situation you have encountered to bring you to the now.

And NOW is right on time.

Postat av: Jeanette Saari Norlock

Publicerad 2011-08-23 16:13:47

Och i respons till varför du har den gåvan du har.

Som även jag känner att Jag har.

Förmågan att känna vad andra känner, att se individen i varje person man möter, förmågan att se livet och dess händelser i så många olika perspektiv. Att kunna vrida och vända så att man ser mer än det som syns på ytan.



"The most beautiful people we have known are those who have known defeat, known suffering, known struggle, known loss, and have found their way out of the depths. These persons have an appreciation, a sensitivity, and an understanding of life that fills them with compassion, gentleness, and a deep loving concern. Beautiful people do not just happen."

— Elisabeth Kübler-Ross

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela