i huvudet på en finnpajsar jänta

å däri finns det mycket att rota i - glädje & skratt - sorg & gråt - allvarligt och lättsamt! Törs du öppna å kika in?

NU har jag gjort det....gjort en Blogg!

Publicerad 2010-06-13 18:31:43 i Allmänt,

...fast inte direkt jag...Jisses vad det tog tid (flera dagar) å hjälp vad min dotter har tappat tålamodet med mig, flera gånger. För det är HON som har suttit vid tagnenterna - skapat och klurat ut hur man ska göra för det hade jag ingen aning om.

Nu har jag fått klart för mig hur man skriver inlägg å det är ju det som jag ska syssla med, hon får vara min webmaster.

En BLOGG alltså, en dagbok eller ett tankeställe. Många är de som tjatat, uppmanat, uppmuntrat mig att starta denna kanal ut i världen - en kanal ut ur mitt huvud och ur mitt hjärta till dem som av någon anledning skulle vara intresserade att läsa det som strömmar ut och ibland är meningslöst dravel, glädjeglitter eller så allvarliga känsliga ämnen som folk blir rädda för....SORG, DÖD, SMÄRTA och SJUKDOM!!!!

Jag vet inte ens om jag ska börja med att presentera mig, tala om vem i hela friden jag är som tycker att det jag har i skallen borde läsas av all världens befolkning (eller åtminstånde de som kan läsa svenska)...de som kommer läsa detta första inlägg är ju antagligen folk som jag känner och som jag kommer tala om för att NU måste de gå och läsa min blogg, och ge mig kommentarer så att jag vet att de läst och sen sprida min adress vidare till alla som DE i sin tur känner för att nån annan än de själva ska läsa....(kommer detta verkligen att funka!?)

Nä jag väntar med presentation...verkar så pretantiöst å för den delen så står det ju en hel del om mig på min framsida, bakom fotot liksom.

Jo en sak kan jag ju tala om då, anledningen till namnet på min Blogg...en finnpajsar jänta det är jag å jag har bara finskt blod i mina ådror, född i Sverige, efter att pappa som redan bodde här åkte tillbaka till Finland och gjorde sin militärtjänst å då träffade han mamma, 17 år ung och hon blev gravid med mig så då blev det bröllop å han tog me ná till Sverige.
Efter sju år så skildes mamma och pappa.
Mina barndoms somrar har jag tillbringat hos mormor och morfar i Jämsä, så till stor del är jag uppvuxen hos dem eller med dem så de kom till oss och hälsade på.
Min finska har jag i stort sett, till min stora sorg, tappat trots att jag bara talade det tills jag började skolan. På den tiden var det inte särskit roligt att vara finne, det fanns inga andra "utlänningar" i Tureberg där jag växte upp.

Så under nästan hela min uppväxt har jag tyckt att det varit skämmigt med mitt finska påbrå.
Men numera är jag stolt finska och jag vet att det jag har i mitt arv är nåt som många andra inte har, jag har en sisu, en kämparvilja och jag vägrar att foga mig i ett fack bara för att nån säger att man ska dit å alla andra fogar sig utan att våga tänka själva.

Så tänk på det....fundera över om Du tänker själv eller om du gör vad någon annan tänker sig att du ska.

Tack för nu...middag väntar och sen BingoLotto, jag kommer var en av de pensionärer som om fyrtio år äntligen
vinner och lyckligt talar om det när jag kommer fram på telefonen när jag ringer, får spela på färgfemman, vinner en bil men det är bara det att mitt körkort för länge sen är indraget eftersom jag blivit för gammal och gaggig...och runt om i hemmen kommer en och annan ung människa säga att   - fan att det bara e pensionärer som ska vinna!!!!

Kommentarer

Postat av: Marita Saari

Publicerad 2010-06-13 19:14:09

Va kul att det blev av med en egen blogg. Du älskar ju att skriva så detta forum måste vara som klippt och skuret för dig. Kram

Postat av: Laila

Publicerad 2010-06-13 19:14:24

Härligt att du gjorde det!!!! Kul som bara den, jag ska föja denna blogg med spänning för du skriver såååå roligt och bra.

Postat av: Liz(a)

Publicerad 2010-06-13 19:16:38

Kul! Absolut en bra början på bloggen, all lycka till. Jag ska följa den!

Postat av: Karin Johansson

Publicerad 2010-06-14 00:05:57

Bravo Annika!



Du är ju en naturbegåvning bl a då det gäller att skriva så det skall bli roligt att följa din blogg!

Helt enkelt underbart! Varma kramar!<3

Karin!

P S Även jag har en hel del finskt sisu i blodet! D S

Postat av: Jeanette Saari Norlock

Publicerad 2010-06-14 04:27:30

You GO Girl!!!!!

Har allvarligt tala aldrig varit intresserad av bloggar men lovar att titta in just på din.

Blir intressant att titta in i ditt huvud, och att korrektur läsa lite, min andra favorit sport. Jag skojar så klart, men kul blir det Sis.

Ser med spänning fram emot nästa inlägg



Postat av: Elisabet Lejeborg Holmström

Publicerad 2010-06-14 09:53:08

Riktigt bra. Du ska vara stolt över att du är en sk. "finnpajsare". Min svärdotter är det också.

Postat av: Nina

Publicerad 2010-06-15 20:15:29

Du skriver otroligt bra, du har en talang för det. Du får en att förstå bättre hur du har det. Men jag kan inte låta bli att bli orolig för dig min Annika. Men jag kommer att läsa den och följa den. Kram

Postat av: Anna H

Publicerad 2010-06-16 08:20:32

Jag hojtar som Fylking: ÄNTLIGEN!

När det kommer till bloggar kan jag bara konstatera att "Många är kallade, men få är utvalda". DU är utvald och jag tycker du är fantastisk på att kunna uttrycka dig. Stoooor kram på dig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika

Inget flashigt yrke eller utbildning - bara tagit mig igenom den sk hårda skolan i livet och står fortfarande med bägge fötterna på jorden. Tituleras som sjukpensionär 50 år ung efter lång tids sjukdom och ovanliga diagnoser, Castlemans sjukdom som gav mig en apelsinstor tumör i ena lungsäcken. På det en immunbrist som i sin tur gav mig en inflammation på hjärnstammen. Och sju år senare så kom en inflammation på synnerven i höger öga och diagnosen var ett faktum. Jag har Multipel Sklersos, MS Detta har styrt mitt liv i en helt annan riktning än vad jag hade tänkt mig. Lever idag med ett neurologiskt funktionshinder som innebär svår fatigue, utmattning, neurogena smärtor, kognitiva problem och en försvagad vänster kroppshalva. Har även hittat vägen ut ur mina livskriser med depressioner och destruktivt tänkande och är numera "nykter depressiv". Har alltså ett bättre liv och är lyckligare än någonsin trots min "skitkropp" ;-)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela